Wewnętrzna równowaga

Jak poprawić sobie samopoczucie? 6 rytuałów szczęścia

Anna Kloz
8 kwietnia 2021
0

Jak poprawić samopoczucie? To pytanie pojawia się w nas coraz częściej. Poziom stresu rośnie, a czas poświęcany dla siebie samego kurczy się coraz bardziej. Dbanie o siebie, a więc i o swoje samopoczucie, to nasza potrzeba. Nie musimy na to specjalnie zapracować. Wszystkie sposoby, o których przeczytasz w tym wpisie, zależą tylko od Ciebie. Nie ma tu wzmianek o poprawianiu humoru przez inne osoby. Dlaczego?

To my mamy wpływ na własne samopoczucie, więc też my możemy je zmienić.

Czym właściwie jest samopoczucie?

W Słowniku Języka Polskiego można znaleźć taką definicję samopoczucia:

stan psychiczny i fizyczny odczuwany bezpośrednio przez daną osobę

To bardzo ważne - samopoczucie jest czymś subiektywnym. Nikt poza Tobą nie wie, jak się czujesz. Nie daj sobie wmówić, że POWINIENEŚ czuć się w danej sytuacji tak lub inaczej. Daj sobie prawo do odczuwania każdej emocji.

Druga kwestia to elementy składające się na samopoczucie, czyli umysł i ciało. Są one ze sobą nierozerwalnie związane. Zazwyczaj samopoczucie kojarzy się z dobrostanem psychicznym, podczas gdy kondycja fizyczna też ma tu ogromne znaczenie. Nie mam na myśli wyrzeźbionej sylwetki, chociaż ona oczywiście w niczym nie przeszkadza. Chodzi mi bardziej o dotlenienie, wydolność, ruch. Często jest tak, że skupiamy się na jednym z tych elementów. Przykładowo ładujemy swoje psychiczne akumulatory, ale nie dbamy o regularne spacery, aktywność fizyczną i ignorujemy sygnały, które wysyła nam nasze ciało. Bywa też tak, że dbamy o zdrowie, dietę, sen, ale psychicznie jesteśmy wyczerpani. Dobre samopoczucie osiągamy dbając o swoją kondycję psychiczną i fizyczną.

Co na to teorie poznawczo-behawioralne?

Podejście poznawczo-behawioralne to jedno ze spojrzeń na ludzką psychikę i zachowanie. Zgodnie z nim, zmiana błędnego, np. nadmiernie krytycznego lub lękowego, sposobu myślenia pociąga za sobą też zmiany w nastroju i zachowaniu. To nie sama sytuacja rodzi w nas określone emocje, tylko nasz sposób interpretacji.

Przykładowo koleżanka z pracy krzywo na Ciebie popatrzyła. Jeśli uznasz, że pewnie ma zły dzień, machniesz ręką i nie będziesz się tym przejmował. Za to, jeżeli pomyślisz, że pewnie ma Ci coś za złe, to zaczniesz analizować. Może się wkurzysz, że jest niesprawiedliwa lub przestraszysz, że ktoś powiedział jej coś złego na Twój temat. Jeśli masz skłonność do zamartwiania się, to być może zaczniesz snuć czarne scenariusze na temat napiętej i nieprzyjemnej atmosfery w pracy. Jak widzisz tej samej sytuacji możemy nadać różne znaczenie i różnie się w związku tym czuć.

Druga sprawa to podejście do problemów. Możemy rozmyślać nad swoimi błędami i przeróżnymi nieprzyjemnymi sytuacjami, albo podejść do nich zadaniowo. Zadaniowo to znaczy uznać, że one się wydarzyły i czasu cofnąć się nie da. Skupić się przy tym na wyciąganiu wniosków na przyszłość i szukaniu rozwiązań.

Więc jak poprawić samopoczucie?

Rytuały szczęścia, które warto praktykować każdego dnia

Wszystkie opisane niżej sposoby na poprawę samopoczucia masz tuż pod ręką. Jestem pewna, że każdy z nas jest w stanie je praktykować. Jest tylko jeden warunek. Dobre samopoczucie ma być wśród Twoich priorytetów. Jeśli tak nie jest, zawsze znajdzie się 100 innych, "ważniejszych" w danej chwili rzeczy. Tak naprawdę u podstaw dobrego samopoczucia leży bycie dla siebie ważnym.

Pomijam w poniższych rytuałach sen, aktywność fizyczną i zdrową dietę, bo o tym pewnie czytałeś już nie raz i wiesz, jakie to ważne. Zaproponuję Ci za to kilka sposobów, które również MOŻESZ wprowadzić do swojej codzienności.

1. Pomyśl codziennie przed snem o 3 dobrych rzeczach

To, o czym myślimy ma wpływ na to, jak się czujemy. Niby oczywiste, a jednak niedoceniane. Kierując swoje myśli w kierunku pozytywnych zdarzeń, możemy poczuć się lepiej.

Bardzo często skupiamy się na tym, co złego dzieje się wokół nas. Media codziennie dostarczają nam w tym zakresie sporą dawkę nowych informacji. Żyjemy w czasach, w których ceni się duże ambicje i efektywność. Więcej, szybciej, dalej. Presja jest ogromna. Czasem brakuje nam w życiu cieszenia się tym, co już osiągnęliśmy. Zamiast tego skupiamy się na tym, jak długa jeszcze przed nami droga do upragnionego celu. Nie zrozum mnie źle, cel w życiu jest bardzo ważny, rozwój też. Tylko dobrze jest znaleźć pomiędzy nimi czas na to, żeby poczuć dumę, zadowolenie z siebie i docenić bliskich. Podziwiaj i ciesz się też drogą do celu.

"Trzeba coś stracić, żeby to docenić" - nie zgadzam się z tym. Wystarczy przełączyć swoją uwagę na pozytywy. Możesz zacząć od myślenia o 3 przyjemnych rzeczach przed snem, np.:

  • Co dobrego dziś zrobiłeś dla siebie i innych?
  • Z czego jesteś dziś dumny?
  • Co sprawiło Ci dzisiaj przyjemność?
  • Czego się dzisiaj nauczyłeś?

Dlaczego przed snem? Dlatego, że ten zastrzyk pozytywnych emocji pomaga spokojnie zasnąć. Przegania zmartwienia, wprowadza w dobry nastrój i obniża poziom stresu.

2. Odpoczywaj bez wyrzutów sumienia

Każdy z nas potrzebuje odpoczynku. Tak samo jak jedzenia, picia czy snu. Nie jest to coś, na co trzeba zasłużyć, a raczej co warto praktykować regularnie. Wtedy unikamy stanu wyczerpanych baterii, który i dla nas i dla osób dookoła nie jest niczym przyjemnym. Zmęczenie, rozdrażnienie, frustracja, rezygnacja. Brzmi znajomo, prawda?

Zdarza Ci się odkładać odpoczynek na wieczne "później"? Bo... Nie ma czasu. Powinieneś jeszcze popracować. Musisz pobawić się z dziećmi. Jeszcze zostało Ci sprzątanie... Bez odpoczynku i zadbania o własne siły, nie będziesz w stanie pomagać innym i z radością tworzyć, pracować, działać. Lecąc kiedykolwiek samolotem słyszałeś na pewno, że najpierw masz nałożyć maskę tlenową sobie, a dopiero później innym. Tylko w ten sposób będziesz w stanie im pomóc. Popatrz na odpoczynek, jako na własną maskę tlenową, a nie stratę czasu.

Jeżeli czujesz zmęczenie, powiedz o tym innym osobom i daj sobie prawo do odmawiania i regeneracji. Dziecko też jest w stanie to zrozumieć. Co więcej, uczy się w ten sposób dbania również o własne potrzeby. Możesz dodatkowo wykorzystać zabawy dające Ci pole do odpoczynku, np. zabawa w doktora czy zlecanie dziecku różnych zadań specjalnych. Ono poczuje się zauważone, docenione i ważne, a Ty wygospodarujesz sobie czas na regenerację.

3. Otaczaj się przyjemnymi bodźcami

Dostarczanie zmysłom przyjemnych bodźców potrafi poprawić nastrój. Zastanów się, jakie doznania Tobie sprawiają przyjemność. Gorąca kąpiel, zapach świeżych kwiatów, kadzidełek, olejków, masaż, muzyka, mięciutki koc, jasne przestronne przestrzenie, klimatyczne światło lampek... Opcji jest mnóstwo. Kiedy już odkryjesz, które bodźce działają dobrze na Ciebie, otaczaj się nimi jak najczęściej.

4. Natura Cię ukoi

Słyszałeś o zielonej terapii? To terapia, która wykorzystuje kontakt z ogrodem do poprawy samopoczucia. Ogrody terapeutyczne są tworzone m.in. przy szpitalach, ośrodkach opiekuńczych i domach spokojnej starości. Kontakt z naturą relaksuje, zmniejsza stres i budzi przyjemne emocje. Co ciekawe działa tak nie tylko aktywny kontakt (praca w ogrodzie), ale też kontakt bierny, a nawet wizualny.

Potwierdzają to m.in. badania prowadzone w Teksasie przez dr Rogera Urlicha. Wykazały one, że możliwość oglądania natury może przyspieszać dochodzenie do zdrowia po operacji chirurgicznej. Pacjenci, których okna wychodziły na naturalne otoczenie szybciej przechodzili proces rekonwalescencji i przyjmowali mniej leków przeciwbólowych niż ci, z których okna było widać ścianę.

Pewnie nieraz miałeś okazję przeprowadzić podobny eksperyment na samym sobie. Po spacerze (tym, podczas którego skupiałeś się nie na zmartwieniach, a na tym, co widziałeś dookoła) faktycznie mogłeś poczuć oprócz dotlenienia też odprężenie. W ten sposób dbasz o psychikę i ciało, 2 w 1.

5. Skup się na tym, co jest tu i teraz

Tu i teraz jest działanie. Zmartwienia, wyrzuty sumienia i lęki dotyczą przeszłości i przyszłości. Będąc tu i teraz, zamykamy im drzwi przed nosem. Nasza uwaga wędruje w kierunku tego, czego w danym momencie doświadczamy. Mogą to być np.: zapachy, dźwięki, smak, dotyk, odczucia płynące z ciała, myśli, słowa przyjaciela, kolejne przygody bohatera książki... Ważne, żeby ich nie oceniać, tylko podejść do nich z otwartością i zaciekawieniem. Czytasz ten artykuł popijając kawę? Skup się na jej temperaturze, aromacie, smaku, fakturze kubka. Jest Ci wygodnie? Co teraz słyszysz? Co czujesz pod stopami? Możesz zamknąć oczy i totalnie skupić się na tym, co teraz czujesz. To właśnie bycie tu i teraz.

Oto kilka pomocnych (i przyjemnych) sposobów na powrót do teraźniejszości:

  • skupienie na oddechu
  • joga
  • medytacja
  • trening relaksacyjny

Zaglądaj też do przeszłości i przyszłości. Wspominaj, wyciągaj wnioski, wybaczaj sobie (i innym jeśli jesteś w stanie), planuj. Dopóki to Cię uszczęśliwia lub pozytywnie nakręca do działania, jest też piękne. Natomiast jeżeli wypełnia Ci większość dnia i odbiera energię, możesz spróbować podejść do tego zadaniowo i częściej w takich sytuacjach być tu i teraz. Jeśli to zbyt trudne, pomocne może okazać się przerobienie swoich doświadczeń, lęków na terapii i pójście dalej już bez tego bagażu.

6. Wyznacz sobie 10 minut dziennie na zmartwienia

Ze zmartwieniami jest tak, że nigdy nie mają dość. Nasz umysł jest w stanie "wyprodukować" tyle różnych scenariuszy, że nigdy po zamartwianiu się nie osiągamy stanu uwolnienia. Bez względu na to, czy będziesz martwił się przez 5 minut, czy przez cały dzień i tak nie wyczerpiesz zmartwień. Jeśli pozwolisz im się rozszaleć, to wyssą z Ciebie mnóstwo energii, nie dając Ci w zamian żadnej ulgi.

Odmawiasz sobie czasem przyjemnych rzeczy? Założę się że tak. Spacer - oj chyba dziś nie zdążę. Pyszne ciastko - nie powinienem jeść tyle cukru. Odpoczynek - nie teraz, jeszcze 30 minut do przerwy. Skoro tak, to czemu nie odmawiasz sobie zmartwień? Da się to zrobić. Wystarczy, że ustalisz konkretną godzinę i czas, jaki poświęcisz na zmartwienia. Kiedy przyjdą Ci do głowy wcześniej, odłóż je na ustaloną wcześniej porę. Dzięki temu zyskasz nad nimi kontrolę.

Postaw na fakty

One są naszym sprzymierzeńcem. To prawda, że zdarzyć się może niemal wszystko. Tylko, że nie ma możliwości, żeby to wszystko zdarzyło się Tobie. Zastanów się, czy jakieś twarde fakty potwierdzają Twoje czarne scenariusze.

Przykładowo, Twoja przyjaciółka potrzebowała pomocy. Jest późno. Ty mieszkasz na końcu świata i do tego nie masz auta. Udzieliłaś jej swojego wsparcia telefonicznie, ale masz poczucie, że to za mało, bo POWINNAŚ poprosić kogoś, żeby Cię do niej zawiózł. W takich chwilach przyjaciel POWINIEN być blisko. Zaczynasz martwić się, że nie jesteś dobrą przyjaciółką. Boisz się, że zawiodłaś, a zamartwianie coraz bardziej się nakręca. STOP!

Czy są jakieś fakty, które to potwierdzają? Czy przyjaciółka dała Ci odczuć swój zawód? A może była Ci wdzięczna za rozmowę i troskę? Czy miały miejsce wcześniej jakieś sytuacje, w których zasygnalizowała, że nie otrzymała od Ciebie pomocy, której potrzebowała? Czy wręcz przeciwnie, na bieżąco dzieli się z Tobą ważnymi dla siebie rzeczami. Jeżeli nie ma twardych faktów, które bezsprzecznie potwierdzają Twoje czarne scenariusze, przysłowiowo odczep się od siebie. Rano będziesz mogła porozmawiać o swoich wątpliwościach z przyjaciółką, a teraz zaakceptuj tę nutkę niepewności i zbieraj siły na kolejny dzień.

Podsumowanie

Nikt nie ma takiego wpływu na Twoje samopoczucie jak Ty sam. To dobra wiadomość, bo od razu możesz zrobić coś dla siebie i zadbać o własną kondycję fizyczną i psychiczną. Zyskasz na tym Ty i ludzie wokół. Jest coś, co dodałbyś do tej listy rytuałów? Napisz o tym w komentarzu 🙂

Źródła:
Latkowska, M.J., Miernik, M. (2012). Ogrody terapeutyczne - miejsca biernej i czynnej "zielonej terapii". Czasopismo techniczne: Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej. 
Słownik Języka Polskiego PWN
Zimbardo, P.G., Gerrig, R.J. (2015). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kategorie

Komentarze

wyraź swoją opinię
4.7 3 głosów
Oceń wpis
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
Makrama - Sklep Internetowy Plecianki to miejsce, w którym znajdziesz autorskie produkty wykonane ręcznie techniką makramy. Naturalne torebki i dodatki do wnętrz ze sznurka.
Informacje
Zakupy
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram